El festival i la proposta educativa

PANORÀMIC

FESTIVAL DE CINEMA,

FOTOGRAFIA I MÉS

El Panoràmic és una proposta cultural singular i única. És un festival que difón la fotografia, un art que és present en disciplines com el cinema, el vídeo, les exposicions, les instal·lacions o altres pràctiques contemporànies. El Panoràmic treballa la fotografia des d’una mirada perifèrica; des de l’anvers i des del revers d’allò fotogràfic; des de les pràctiques més contemporànies fins a les més arriscades.

© L’Eixida

© Ricardo Muñoz

EXTIMITAT

En aquesta nova edició, el Panoràmic fixa la mirada en el concepte “Extimitat”. Per bé que la paraula extim apareix per primera vegada en un text d’Albert Thibaudet l’any 1923, no és fins a l’any 1969 que el psiquiatra i psicoanalista Jacques Lacan la utilitza en un del seus seminaris. A dia d’avui, l’ús intensiu de les xarxes virtuals i la necessitat d’explicar la intimitat per tal que perdi el caràcter de privat per esdevenir públic, han posat de relleu aquest concepte.  Segons els psicòlegs, la pràctica habitual de donar a conèixer visualment allò que fins ara teníem reservat a l’espai més íntim i privat, provoca un canvi en la nostra imatge i les relacions entre els altres, on res deixa de ser innocu. Avui l’impacte de llenguatges audiovisuals és més present que mai en la vida privada de les persones, passant de nodrir àlbums a convertir-se en una eina social decisiva. 

Les fronteres entre allò que és públic i allò que és privat es dilueixen de dins cap enfora. Assistim a una intimitat compartida amb un entusiasme contagiant i en paral·lel a la por d’una societat venuda i vigilada a través dels mateixos canals.

LA PROPOSTA EDUCATIVA

El concepte central del Panoràmic 2020, “Extimitat”, pot interpel·lar a persones joves i pot esdevenir una oportunitat educativa i un espai d’acció i creació, que vinculi els continguts artístics del festival amb les experiències i visions de les persones que participin activament de la proposta educativa

 

La situació provocada per la crisi del Covid-19, ha fet replantejar tant el festival com la proposta educativa. Fins ara, la proposta educativa tenia lloc, en la seva totalitat, als espais del festival. Aquest any, la proposta es mou entre la virtualitat i la presencialitat, fent un treball a l’aula prèvia  previ a la visita al festival. 

 

Per facilitar el vincle i el coneixement en profunditat d’alguns dels continguts, s’han seleccionat dues de les moltes propostes del festival: Time on Quaaludes and Red Wine, d’Anna Galí (Roca Umbert, GRN), i L’altre ubic: migracions del cos Fragmentat, exposició col·lectiva de Teemu Mäki, Mar C. Llop, Mengwen Cao, Isa Fontbona, Francesca Steele, Itziar Okariz i Ricardo Muñoz i comisariada per Mercè Alsina (Arts Santa Mònica, BCN). 

 

En concret, la proposta es materialitza en un “Dispositiu Pedagògic Virtual” que es posa a disposició dels centres educatius que desitgin participar en el festival. 

Els dispositius s’organitzen, en funció de l’exposició escollida, en dos itineraris diferenciats:  Itinerari Xarxes i intimitat en exposició: Time On Quaaludes and red Wine i Itinerari Cos, transformació i reivindicació: L’altre ubic. Migracions del cos fragmentat. 

 

Dins de cada itinerari hi ha diversos materials audiovisuals, gràfics i propostes de treball que guien la sessió a l’aula dels joves creadors i que estan a disposició tant de l’alumnat com del professorat. Són vídeos amb els referents de l’equip educatiu, diferents imatges de les exposicions, una entrevista amb l’artista/comissària de l’exposició i vídeos d’especialistes sobre les temàtiques que es tracten. També hi ha guies pdf descarregables i altres eines per garantir un bon desenvolupament de l’activitat fora dels límits del festival. 

 

Els centres es podran inscriure a un itinerari o a tots dos, en funció de les seves necessitats i interessos. També podran accedir, en la mesura del possible, a una visita guiada al festival. 

 

Descarregueu-vos aquí la Guia Completa de la Proposta Educativa: