LAS MUERTES CHIQUITAS – MIREIA SALLARÈS

Dates: Del 15 d’octubre al 29 de novembre 2020.
Horaris: Dijous, Divendres i Dissabte, de 18h a 20h. Diumenge, de 11h a 13h.
Lloc: Roca Umbert – Espai d’Arts
Visita guiada: Diumenge 22 de novembre 2020, a les 11h.
Projeccions: Diumenge 8 de novembre a les 19h.
11 h Proyección de Las Muertes Chiquitas I
17 h Proyección de Las Muertes Chiquitas II

LAS MUERTES CHIQUITAS

Pluralitats orgàsmiques.
Els orgasmes, com la terra, són de qui els treballa, és la frase que brolla de les diverses veus implicades en un projecte que l’artista catalana Mireia Sallarès va iniciar al 2006 i durant quatre anys com un viatge per diferents estats de la república mexicana, acompanyada de la seva càmera i un rètol lluminós de neó que deia: Las muertes chiquitas.
La terra –en aquest cas, la mexicana–, sota la superfície més o menys òbvia de la realitat, és el pòsit de les subjectivitats i les arrels, els conflictes i els desitjos. Els orgasmes –en aquest cas, els femenins–, compartits o solitaris, catàrtics o frustrats, representen un possible punt de partida per establir lligams entre el terreny públic i
privat, entre l’eròtic i el polític. El vessant íntim de la sexualitat irromp a l’espai del plaer públic, o més ben dit, de l’erotisme construït per diversos mecanismes de comerç i control ideològics, religiosos, culturals.
Enfront del sistema actual –tal com Las muertes chiquitas deixen clar– la terra, el cos i el plaer que implica la seva construcció reclamen el dret de participar de manera activa, reflexiva i incloent.

Helena Braunštajn

MIREIA SALLARÈS

Mireia Sallarès [Barcelona, Espanya, 1973] és artista visual i viu en trànsit entre Barcelona i d’altres ciutats estrangeres en les quals desenvolupa la seva pràctica artística. La condició d’estrangeria és fonamental en els seus projectes que són resultat de llargues investigacions sobre temes essencials com la violència, la mort, el sexe, la legalitat, la veritat, l’amor o el treball. El seu darrer projecte Kao malo vode na dlanu, una investigació sobre la noció d’amor a Sèrbia, que s’inscriu en la seva encara inacabada Trilogia dels conceptes deixalla (veritat, amor i trebal), ha rebut el Premi Ciutat de Barcelona d’Arts Visuals 2019 i el premi ACCA 2019. La seva darrera participació dins de l’exposició Feminismes! al CCCB, ha sigut amb el projecte amb que ha tingut més projecció internacional, Las Muertes Chiquitas.

El seu treball s’ha presentat al CCCB, al MACBA, a la Fundació Miró, al Centre d’Art Santa Mònica, a La Capella, al centre d’art Fabra i Coats, al CA Tarragona; a ARCO, al circulo de Bellas Artes de Madrid, al Museo Carrillo Gil de Mèxic, al Anthology Film Archives i a la New York University de Nova York, a la Facets de Chicago; al OK Centrum de Linz, Àustria; a la Galleri Image de Arhus ,Dinamarca; al Center for Contemporary Art de Glasgow, Escòcia; a la Organización Nelson Garrido de Caracas, Vençuela; al Museo de Arte Moderno de Puerto Rico, al SKC de Belgrad de Sèrbia, al Museu d’Art Modern de Moscou, i al TEA de Tenerife, entre d’altres.

mireiasallares.com