Reacció en cadena

Posar ordre a internet, és possible?

L’allau d’imatges que ens arriba de la xarxa ens obliga a establir estratègies creatives per adquirir algun control sobre elles.

Aquesta exposició presenta a tres artistes i les seves propostes sobre com endreçar o reflectir aquest flux infinit, fascinant i absorbent que tenim a l’abast amb internet.

Tots tres representen mons molt diferents, però tenen en comú aquesta pulsió per explorar i col·leccionar aquestes imatges, modestes, funcionals, artístiques i posar-les en un ordre ple d’ecos que les enriqueix. Uns muntatges davant dels quals cada visitant farà associacions visuals diferents i sentirà ressonar acords en el seu inconscient, propis i exòtics.

Diu Joan Fontcuberta, “davant de l’excés i la bogeria d’acumulació icònica propiciada per internet, és urgent una ecologia visual”. Part d’aquesta ecologia implica intentar fer un cribratge, un muntatge, un relat que doni sentit al caòtic arxiu, a aquesta absurda abundància d’imatges i informació.

Narrativa

DINA KELBERMAN

“I’m Google”, el treball que aquí presenta, és un flux d’imatges tretes de la xarxa amb les quals s’ha proposat ‘posar ordre a Google‘. “La meva feina és, en gran manera, un joc. Faig coses quan m’ho demana el cos i després em pregunto el perquè i, sovint, trobo connexions allà on abans no era conscient. Molt del meu treball surt de la meva tendència natural a passar llargues hores col·leccionant i organitzant imatges d’internet, de la televisió i d’altres fonts habituals en la meva vida diària. Crec que els éssers humans tenim una necessitat intrínseca d’organitzar i classificar les coses en un intent de fer-les més intel·ligibles i crec, també, que hi ha plaer en veure conjunts d’idees i imatges organitzades. “L’impossibilitat evident de portar a terme aquesta tasca, endreçar la xarxa, fa de  “I’m Google” un testimoni extraordinari d’una angoixa contemporània: crear en l’abundància.

 

FRANCELE COCCO

“Upload_suaprece” (Vídeo, 11 minuts. 2021) ofereix una selecció de 1500 imatges extretes de la plataforma AliExpress, proporcionades pels mateixos clients, mostrades com una ascensió infinita de productes, contrastant el caràcter físic, fetitxista del consumisme amb una mística pròpia de la “zombificació” que ens embarga en l’acte de consultar, tafanejar, gastar, obrir el paquet…
La música és una versió del “Souvenir de Hapsal”, de Tchaikovsky, composta el 1867, any de publicació de ‘El Capital’ de Karl Marx.

‘”Ratings” ( Vídeo, 15’. 2021) reuneix vídeos de consumidors d’Amazon on avaluen els productes adquirits. Però, com ella mateixa ens diu- ‘ Està ple de trampes, com si el so correspon a una escena o no (sovint són músiques posades pels consumidors, altres provenen de proves d’Alexas o Vinyl display i superposades a l’original). En alguns moments poso en dubte si el que escoltem és la valoració del producte que veiem. El caràcter dubtós i les ocultacions de productes em semblaven importants per reforçar la càrrega del fetitxe que actua sobre tots nosaltres.

 

JONATHAN BROWN

Brown, produeix com empès per forces misterioses que no coneixen cap final i que creixen cada dia, amb el plaer de la descoberta de velles imatges i de les possibles relacions entre elles, imatges amb un aire de família que van més enllà de la consciència i del parentiu, difícil de veure fora de la sensibilitat del seu recol·lector. El seu procés creatiu té a veure amb “revelar el secret o el que és desconegut, a partir d’un procés en què l’humor també juga un paper important”.
Abans d’internet, Jonathan Brown ja era un curiós caçador de tresors en els mercats d’encants de les ciutats i pobles per on passava. Després de l’arribada d’internet, l’artista ha seguit amb la seva tasca espigoladora tot i que en aquest cas, sense la dimensió tàctil i la pàtina de les coses. Comparteix la seva fascinació pels drapaires amb Baudelaire i amb certa bohèmia històrica.

Fitxa tècnica

Textos Curatorials

4 Vinils de tall. 210x80cm (aprox)
1 Monitor 30’

Dina Kelberman

176 Fotografies impreses sobre PVC, Mides Variables
1 Monitor de 30’

Francele Cocco

2 Projectors, Projecció Variable

Jonathan Brown

198 Fotografies impreses sobre PVC, Mides Variables
1 monitor de 30′

Adaptable a diverses mides de sala. Es pot incloure més artistes si lespai ho necessita.

Proposta educativa

Programació

Octubre i Novembre del 2021 a Santa Monica Barcelona

Abril a juny 2022 a Roca Umbert. 

Jonathan Brown 

Jonathan Brown (Taiwan, 1967) nascut a Taiwan, però criat a Texas, viu actualment a Amsterdam. Es veu a si mateix com un drapaire que dona una nova vida a imatges descartades: “Tinc molt respecte pel paper que pugui jugar l’atzar i els” errors feliços “en la meva obra”, diu l’artista.
Aquesta breu selecció del seu Tumblr ‘WonderfulWorldofWonder’ mostra l’exquisit món de Brown, un orfebre de les imatges alienes, un ull surrealista que descobreix tresors on la resta veu soroll gràfic. Les seqüències que articula són composicions amb continuïtat sempre canviant i sorprenent.

Dina Kelberman

Dina Kelberman (Annapolis, EUA, 1979) és una artista nord-americana multidisciplinària i, a la seva manera, molt disciplinada: “Faig còmics, treballs d’ordinador, dibuixo coses, pinto cartons, faig pàgines web i altres coses. Soc fundadora del col·lectiu artístic Wham City. Els meus còmics es poden veure al Baltimore City Paper, a Tiny Mix Tapes i a Mutant Funnies. Faig altres coses com “I’m Google i Smoke & Fire” a dinakelberman.com. Amb sort, quan acabis de llegir això ja viuré en una furgoneta.” Diu l’artista.

Francele Cocco

Francele Cocco (Santa María, Brasil, 1984), artista i historiadora, aborda la sobreabundància a les xarxes, d’imatges, opinions, missatges, com un altre flux de mercaderies propi del capitalisme. Aquest excés d’informació, que percebem, com tot allò digital, com a ingràvid, sense pes ni cost, demana una revisió crítica: l’explotació de recursos naturals, els sistemes de producció, models de treball i repercussions per les rutes de distribució es veuen profundament transformades per causa d’aquesta revolució, la d’internet. D’intangible, res de res.